SZKOŁA PODSTAWOWA I i II ETAP EDUKACYJNY GIMNAZJUM- III ETAP EDUKACYJNY ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA IV ETAP EDUKACYJNY SZKOŁA PRZYSPOSABIAJ¡CA DO PRACY ZESPOŁY REWALIDACYJNO- WYCHOWAWCZE DLA UCZNIÓW KLASY DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIA INTELEKTUALN¡ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM
Zespół Szkół Specjalnych w Lesznie ma 65-letnie doświadczenie w kształceniu i terapii dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Prowadzimy naszych podopiecznych przez wszystkie etapy edukacyjne - poziomy kształcenia począwszy od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum, a skończywszy na zasadniczej szkole zawodowej i szkole przysposabiającej do pracy.
Mamy wysoko wyspecjalizowaną kadrę. Nauczyciele posiadają kwalifikacje do nauczania dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce oraz kompetencje do prowadzenia zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych. Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami i studentami prowadząc różnego rodzaju szkolenia i warsztaty. Ponad 10% nauczycieli jest wykładowcami akademickimi. Współpracujemy z holenderskimi placówkami specjalnymi w celu wymiany poglądów i umiejętności. Kadra pedagogiczna systematycznie poszerza kwalifikacje wprowadzając do nauczania i terapii metody tradycyjne i innowacyjne, co podnosi efektywność oddziaływań pedagogicznych i rewalidacyjnych.
ZSS mieści się przy Alejach Jana Pawła II 10. Budynek szkoły znajduje się w centrum miasta w sąsiedztwie miejskiej pływalni środowiskowej. Otoczony jest pięknym kompleksem parkowym. Na terenie placówki znajdują się boiska sportowe oraz ogródek jordanowski. Gmach szkolny dostosowany jest dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Obiekt jest monitorowany.

DBAMY O KAŻDEGO UCZNIA
ZAPEWNIAMY:
· sukces każdego dziecka na miarę jego możliwości,
· życzliwą dziecku atmosferę pracy,
· bezpieczeństwo,
· ambitną, wysoko wykwalifikowaną kadrę,
· profesjonalizm i zaangażowanie nauczycieli,
· otwartość na propozycje rodziców.
OFERUJEMY:
· różne formy terapii,
· naukę w małych zespołach klasowych,
· planowanie dalszych etapów edukacji,
· aktywny udział w życiu miasta i regionu,
· świetlicę dla wszystkich uczniów szkoły,
· obiady na miejscu,
· dobry dojazd z różnych części miasta - dowozy uczniów busem.

PROWADZIMY TERAPIE:
· logopedyczną w zakresie logopedii ogólnej, surdologopedii i neurologopedii,
· psychologiczną (terapię zachowań, terapię behawioralną, terapię indywidualną i rodziny, trening asertywności, trening zastępowania agresji, eeg biofeedback),
· pedagogiczną (praca indywidualna z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce),
· rehabilitację ruchową ( gimnastyke korekcyjną, fizjoterapię, terapię SI, hipoterapię, terapię w wodzie i pływanie metodą Halwicka, choreoterapia),
· arteterapię i rewalidację procesów poznawczych.

ROZWIJAMY ZAINTERESOWANIA:
- teatralne,
- muzyczne,
- wokalne,
- taneczne,
- plastyczne,
- sportowe,
- informatyczne.
PROPONUJEMY:
- zajęcia wyjazdowe
- lekcje biblioteczne
- zajęcia na basenie
- zajęcia muzealne
- lekcje w plenerze
- spotkania z ciekawymi ludźmi
- koncerty edukacyjne
POSIADAMY PRACOWNIE:
- polisensoryczną,
- multimedialną,
- salę doświadczania świata,
- gospodarstwa domowego,
- plastyczną,
- historyczną,
- polonistyczną,
- matematyczną,
- fizyczno – geograficzną,
- biologiczno – chemiczną,
- informatyczne,
- basen,
- bibliotekę.
ORGANIZUJEMY:
- konkursy,
- olimpiady,
- zawody sportowe,
- biwaki i pikniki,
- wycieczki,
- turnusy rehabilitacyjne,
- spotkania z kulturą ( teatr, kino, koncert),
- zajęcia integracyjne.
A DLA RODZICÓW:
- indywidualne porady pedagoga i psychologa szkolnego oraz innych specjalistów,
- możliwość obserwacji zajęć dydaktycznych
i rewalidacyjnych prowadzonych z dzieckiem.
SZKOŁA PODSTAWOWA
I i II ETAP EDUKACYJNY
W klasach tych realizowana jest podstawa programowa szkół ogólnodostępnych.
Uczniowie objęci są zajęciami rewalidacyjnymi, rozpoczynają także przygodę ze sztuką oraz sportem, wielu z nich odnosi sukcesy w różnych dziedzinach i odkrywa swoje talenty.

GIMNAZJUM- III ETAP EDUKACYJNY
Uczniowie realizują podstawę programową szkół ogólnodostępnych korzystając z atrakcyjnych form nauki, pogłębiając swoją wiedzę i umiejętności praktyczne.
Wiek gimnazjalny to okres poszukiwań dlatego nasi uczniowie określają się poprzez aktywny udział w różnych formach działalności pozalekcyjnej takiej, jak:
- zajęcia przyrodnicze,
- koło przyjaciół Unii Leszno,
- koło młodych europejczyków,
- zajęcia informatyczne,
- zajęcia sportowe,
- zajęcia turystyczne,
- redakcja gazetki szkolnej.
O pozytywnych skutkach, jakie przynosi prowadzenie zajęć hobbystycznych świadczą odnoszone sukcesy na konkursach przedmiotowych, olimpiadach i zawodach sportowych.

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA
IV ETAP EDUKACYJNY
Szkoła oferuje szeroki wybór kierunków kształcenia. Nauka zawodu trwa trzy lata.
Nasi uczniowie mogą wybrać jeden z zawodów:
- kucharz małej gastronomii
- sprzedawca
- ogrodnik
- piekarz
- cukiernik
- malarz – tapeciarz
- murarz
- stolarz
- mechanik samochodowy
- blacharz samochodowy
- lakiernik samochodowy
- ślusarz
- instalator urządzeń sanitarnych
 O poziomie kształcenia najlepiej świadczą osiągane przez uczniów wyniki na egzaminach końcowych. Egzamin zdawany przed OKE kończy się otrzymaniem certyfikatu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w języku polskim i angielskim. Nasi absolwenci są bardzo cenieni przez pracodawców. Po zakończeniu nauki są zatrudniani zgodnie ze zdobytym wykształceniem, a nawet prowadzą własne firmy.
KLASY DLA UCZNIÓW
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIA INTELEKTUALN¡ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM
Edukację naszych uczniów opieramy na integralnej realizacji funkcji dydaktycznych, wychowawczych i terapeutycznych szkoły z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania. Klasy charakteryzują się małą liczebnością, co daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa i komfortu kształcenia się. Nauka odbywa się tutaj w dogodnym tempie dostosowanym do indywidualnych możliwości uczniów. Dla każdego z dzieci tworzony jest przez nauczycieli specjalistów i terapeutów indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny uwzględniający potrzeby, możliwości i zainteresowania dzieci. Opracowywany jest także system metod i form pracy najbardziej odpowiadający konkretnemu uczniowi. Naszym nadrzędnym celem jest jak najlepsza integracja ze środowiskiem lokalnym, rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły.
Na pierwszym etapie kształcenia (kl. I-III) zajęcia edukacyjne prowadzone są w formie zintegrowanej. Na drugim etapie (kl. IV – VI) i trzecim (gimnazjum kl I- III) realizowane są przedmioty: funkcjonowanie w środowisku, muzyka z rytmiką, plastyka, techniki, wychowanie fizyczne i religia ( etyka ).
Na wszystkich etapach edukacyjnych prowadzone są zajęcia rewalidacyjne i rehabilitacyjne. Czas zajęć i przerw dostosowujemy do możliwości i potrzeb uczniów.
Czas wolny lub po zajęciach edukacyjnych dzieci mogą spędzać w specjalnie dla nich przeznaczonej świetlicy.

SZKOŁA PRZYSPOSABIAJ¡CA DO PRACY
W naszej placówce istnieje możliwość kontynuowania edukacji dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w Szkole Przysposabiającej do Pracy. W szkole tej uczniowie mogą kontynuować naukę do wieku 23 lat uczestnicząc w zajęciach edukacyjnych i terapeutycznych oraz poszerzając kręgi swoich zainteresowań aktywnie spędzać czas.
Do nadrzędnych celów włączamy w swej pracy kształtowanie samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb. Tworzymy sytuacje edukacyjne i wykorzystujemy sytuacje życiowe do rozwijania umiejętności komunikacyjnych, w tym także umiejętności czytania i pisania, jak również elementarnych umiejętności matematycznych. Uczymy zasad współżycia społecznego oraz stwarzamy sytuacje sprzyjające poznawaniu otoczenia. Przygotowujemy do pełnienia określonych ról społecznych.
Uczniowie biorą aktywny udział w życiu kulturalnym i społecznym szkoły i środowiska lokalnego

ZESPOŁY REWALIDACYJNO- WYCHOWAWCZE DLA UCZNIÓW
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI¡ INTELEKTUALN¡
W STOPNIU GŁęBOKIM
W zespołach przebywają uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 7 do 24 lat. Oddziaływania terapeutyczne mają na celu wspomaganie rozwoju u dzieci i młodzieży, budzenie w nich zainteresowania otoczeniem, jak również osiągnięcie niezależności w funkcjonowaniu w życiu codziennym. Praca z dzieckiem skupia się wokół nauki komunikowania potrzeb i nawiązywania relacji społecznych, w sposób odpowiadający jego możliwościom.

|